معیارهای گزینش همسر از منظر قرآن(3)

سلامت عقل و تفكر
گاهی اوقات افراد از روی ترحم با فردی ازدواج مي ‌کنند که از نظر هوشی در سطح پایینی است. مي‌ خواهند ایثار کنند، ولی سخت در اشتباهند. زندگی با افراد کم‌ هوش، بسیار مشکل است. کسی که تفکر و هوش خوبی دارد، توانایی فراوانی در مدیریت دارد زيرا یکی از ارکان اصلی مدیریت، تفکر خوب است.

...

طبق بررسى ­ها و مطالعات آسيب ‌شناسى خانواده، اصلى ­ترين علت اختلافات خانوادگى، سردى­ ها و بى ­رغبتى ­ها، اخم­ ها و قهرها، بى ­تفاوتى ­ها و افسردگى ­ها، بدزبانى ­ها و تندى ­ها، طردها و فرار از خانه، پريشاني ­ها، و اختلالات روانى، برخى آسيب­ پذيرى­ هاى رفتارى و كژروى ­هاى اجتماعى «همسران» و سرانجام طلاق و جدايي و ريشه­ی اصلى تمام ناسازگاري­ هاي زناشويى، عدم تناسب در «عقل و انديشه» بين زوجين است.
شريعت اسلام براى جلوگيرى از ضايعات احتمالى كه در اثر وراثت پيش مي‌ آيد، تأكيد مي ‌كند كه برخى از ازدواج­ها صورت نپذيرد. اسلام افراد را از ازدواج با انسان «احمق» كه از نظر هوشى عقب‌ مانده است، برحذر مي‌دارد. چنان كه امام صادق(ع) مى ­فرمايد: «ايّاكم و تزويج الحَمقاء فَانَّ صُحبَتَها بَلاءٌ و ولدها ضياع1؛ بپرهيزيد از ازدواج با «احمق»! زيرا، مصاحبت و زندگى با او بلاست و فرزندانش نيز تباه مي ‌شوند» و نيز فرمود: «عقل چيزى است كه خداوند رحمان به وسيله­ ی آن پرستش و عبادت مى ­شود و بهشت به وسيله­ ی آن به دست مي ‌آيد.»2

 

زيبايى و شادابي
همسري كه از چنين صفاتي برخوردار باشد، غالباً ضامن جلوگيري همسرش از انحرافات و چشم ‌چراني ‌ها مي‌ گردد و معمولاً اين موضوع با خوش ‌اخلاقي همراه است؛ زيرا زيبارويان در اغلب موارد داراي اخلاق ملايم و جذاب هستند.
زيبايى يك امتياز است و در شيرينى و سعادت «زندگى زناشويى» تأثير به­ سزايى دارد.
گرچه زيبايى «ظاهرى، معنوى، فرهنگى و...» امرى پسنديده است و در انتخاب همسر بايد مورد توجه قرار گيرد، ولي نبايد از حد معمول تجاوز كند و به صورت «مشكل پسندى» درآيد و انسان را از ازدواج به ­موقع باز دارد. اگر هر دو طرف از زيبايى نسبى برخوردار بودند و دين و اخلاق يك­ديگر را پذيرفتند، بهتر است بعد از تحقيقات و شناخت كافى - در همه­ ی زمينه ‌ها - از يك­ ديگر، با توكل بر خداوند و راهنمايى والدين، با یکدیگر ازدواج نمايند و مطمئن باشند كه عقل و ايمان و اخلاق نيك و خانواده ­ی اصيل و با شرافت، بسيارى از كم ­بودها را جبران خواهد نمود.
همچنین بهتر است زن و مرد در مراسم خواستگارى، با اجازه و رضايت والدين، يكديگر را ببينند و واقعيت ­ها را به هم بگويند. براى شناخت لازم و تشخيص زيبايى و شادابي همسر مورد نظر، شايسته است مرد، مادر يا خواهر و يا يكى از خويشان نزديك و مورد اعتماد را براى ديدن انتخاب كند و بفرستد تا زن مورد نظر را خوب ببينند و ويژگي ‌هايش را براى او توضيح دهند.
امام خمينى (ره) فرمود: «هر يك از زوجين مى­توانند «در مراسم خواستگارى» مستقيماً از يكديگر درباره ­ی هم تحقيق كنند، مشروط به آنكه اين تحقيق مستلزم حرام نباشد. هر يك از زوجين مي ‌توانند بدن ديگرى را با شرايط زير به منظور تحقيق، ببينند:
1ـ نگاه به قصد لذت و ريبه نباشد.
2ـ ازدواج متوقف بر اين نگاه باشد.
3ـ مانعى از ازدواج اين دو در ميان نباشد... .
4ـ بهتر است اين ديدن از روى لباس نازك باشد.
5 ـ بايد اين نگاه آخرين تحقيقى باشد كه هر يك از زوجين انجام مي‌دهند و... .»3
بنابراين، صحبت كردن زن و مرد به قصد لذت، يا خلوت كردن آنها در محيط بسته و يا نگاه كردن به قصد لذت و يا لمس كردن يكديگر، حرام است و بايد از آن اجتناب كرد.


پی نوشتها:
1. همان، ص56، ح1؛ فروع كافي، ج5، ص354.
2- اصول كافى، ج1،عقل و الجهل، ح3.
3- تحريرالوسيله، كتاب نكاح، مسئله28.

هنوز نظری ارسال نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.
ضعیفعالی
(جداکننده های خط <br /> می شود. )
(For my next comment on this site)
(اجازه به کاربران برای ارتباط با شما از طریق فرم پیام (پست الکترونیک شما آشکار نخواهدشد.()
تصویر امنیتی برای عدم دسترسی ربات ها.
لطفا حروف یا اعداد در تصویر را وارد نمایید. (غیرحساس به کوچکی و بزرگی حروف)
آدرس دنبال کننده برای این مطلب

http://womenhc.com/htsrv/trackback.php?tb_id=15840